“Twee perfect bruikbare reactoren in deze tijden van crisis afschrijven, is dan ook gekkenwerk”, voegt Wollants toe, “Sterker nog, in de onderhandelingen met Engie wordt zelfs geen woord gerept over de andere kerncentrales. Dat terwijl een verlenging van de twee jongste reactoren met slechts tien jaar onvoldoende is om een warme winter in 2026 te verzekeren. Maar zolang de regering-De Croo vastgeketend blijft aan het dogmatisch denken van Ecolo-Groen, zie ik het heel somber in.” Hij verwijst daarmee naar de uitspraken van Ecolo-co-voorzitter Jean-Marc Nollet, die klaar en duidelijk de deur dichttrok voor een verlenging van 20 jaar en bijkomende SMR-centrales.

De Wever: “Onbegrijpelijk wanbeleid”

Ook N-VA-partijvoorzitter Bart De Wever is aanwezig om zijn ongenoegen te uiten over het federale energiebeleid. “Dit is de tweede definitieve sluiting van een kerncentrale in vijf maanden tijd. Terwijl we geostrategisch volop kernenergie zouden moeten omarmen, breekt de federale regering ons nucleair energiepark af en blijft ze ook de kernenergie van de toekomst verbieden. Vreedzaam protest tegen dit onbegrijpelijk wanbeleid geniet mijn volle steun."

71 procent pro kernenergie

Uit de jaarlijkse bevraging van Polaris/AQrate bleek dan ook opnieuw dat de bevolking ‘een kritisch, genuanceerd maar overwegend positief beeld heeft over kernenergie’. 71 procent verkiest dan ook een elektriciteitsmix met kernenergie en hernieuwbare energie. “Onze burgers weten dus zeer goed wat ze willen”, zegt Wollants, “En daar zal de N-VA voor blijven ijveren. Maar zolang premier De Croo de interne vrede binnen zijn regering belangrijker vindt dan de toekomst van onze energiebevoorrading, vrees ik dat onze oproep in dovemansoren zal vallen.”