Alleen wijkagent kan langsgaan

Vlaams Parlementslid Lorin Parys wijst op het gebrek aan sociale controle doordat er geen huisbezoeken meer plaatsvinden. Hij stelt voor dat de Vertrouwenscentra Kindermishandeling, de Ondersteuningscentra Jeugdzorg en de CLB’s casus overleg organiseren met politie en parket. “Niemand anders behalve de wijkagent, kan vandaag eens langs gaan bij een kwetsbaar gezin. Dan is het slim dat we de wijkagent gericht informeren zodat die mee een oogje in het zeil kan houden.”

Hulplijnen degelijk bemannen en langer open

Assita Kanko pleit ervoor om de bestaande hulplijnen extra in de verf te zetten. “En ervoor te zorgen dat die hulplijnen degelijk bemand zijn. De jobs van die mensen mag je gerust beschouwen als cruciaal in de huidige situatie. Helden moet je ondersteunen.” Eenzelfde geluid bij Lorin Parys. “Concreet is onze vraag om de hulplijn 1712, die elke werkdag geopend is tussen 9 en 17 uur, voor de duur van de quarantaine maatregelen elke dag van de week te bemannen. Daarbij vragen we om ’s avonds ook langer open te zijn. De chat die vier dagen per week beschikbaar is van 17 tot 19 uur moet tijdens de periode van quarantaine eveneens ruimere openingsuren hanteren. Zo kunnen we veel korter op de bal spelen en sneller moeilijkheden detecteren.”

Spotjes op radio en tv

Parys wil ook de mediabedrijven vragen om plaats te maken voor spotjes die op radio, tv en internet 1712 en chatforum nupraatikerover.be onder de aandacht brengen. “Veel kinderen brengen nu extra tijd voor de televisie en online door. Wat nupraatikerover.be betreft: ook hier pleit ik ervoor dat het forum elke dag van de week open is en met ruimere openingsuren.”

Geen uitweg voor kwetsbare kinderen

Kamerlid Valerie Van Peel brak begin deze week al een lans voor kwetsbare kinderen. “Corona doet maatschappelijke problemen niet verdwijnen. Integendeel, kinderen die opgroeien in gezinnen met misbruik en mishandeling, hebben nu helemaal geen uitweg. Geen school, geen grootouders, niets om eraan te ontsnappen”, tweette ze dinsdag.

Zie je iets, zeg dan iets

Lorin Parys roept iedereen op om waakzaam te blijven. “Voor de allerkleinsten die in een hachelijke situatie opgroeien, moeten we tenslotte beroep doen op de burgerzin van alle Vlamingen om situaties te melden waar ze zich zorgen over maken. Zie je iets, zeg dan iets, moet ons motto worden. Melden kan bij 1712.”