N-VA-afdelingen in de bres voor de bijen

Door N-VA op 9 mei 2013, over deze onderwerpen: Bijen
de bijenactie van N-VA Kasterlee

Als deel van haar bijenactieplan lanceerde de N-VA in vijf gemeenten een pilootproject om de bijen te helpen.

De N-VA-afdelingen in Lier, Sint-Pieters-Leeuw, Sint-Niklaas, Diepenbeek en Zonnebeke deelden bloembollen van de bonte krokus én brochures uit om de inwoners te mobiliseren. Ze vertoonden bovendien de film 'More Than Honey', en sommige van deze pilootafdelingen organiseerden een lokale tentoonstelling, deelden potjes honing uit of nodigden een imker uit die het belang van de bijen boeiend uit de doeken deed.

Ondertussen volgden al meer dan 25 andere afdelingen het voorbeeld van de pilootgemeenten. Ze organiseerden elk hun eigen bijenactie. Zo deelde N-VA Kasterlee 700 zakjes met bloembollen uit op de lokale pompoenmarkt. Daarbij schonken ze ook honingwijn en deelden ze honinglolly’s uit.

Alles samen deelde de N-VA bijna 40 000 bloembollen uit in heel Vlaanderen. Verschillende gemeenten waar de N-VA mee bestuurt hebben intussen initiatieven genomen om een bijenplan op te stellen. Vele andere afdelingen hebben in de gemeenteraad voorstellen ingediend voor een bestuivings- en bijenvriendelijk beleid.

Ook u kan helpen!

Iedereen kan een steentje bijdragen tot het welzijn van de bijen. De N-VA verzamelde leuke, handige en eenvoudige tips om de bijen een handje te helpen.

De folder 'Bijen zijn geen bijzaak' kan u hiernaast lezen en downloaden in PDF-formaat (1 MB).