Minister Zuhal Demir voorziet samen met hotelketen extra vluchthuizen voor slachtoffers van huiselijk geweld

Door Zuhal Demir op 3 april 2020, over deze onderwerpen: Veiligheid, Justitie, Coronacrisis
Zuhal Demir

“Aan slachtoffers van huiselijk geweld mogen we nooit ‘blijf in uw kot’ zeggen.” Vlaams minister van Justitie en Handhaving Zuhal Demir bereikte vandaag een akkoord met een hotelketen om het aantal opvangplaatsen voor huiselijk geweld sterk uit te breiden tijdens de coronacrisis. “Deze hotelketen toont zich solidair en geeft een uitweg aan slachtoffers van huiselijk geweld”. De hotelketen wordt om reden van veiligheid tot na de coronacrisis anoniem gehouden.

Vluchtroute voor slachtoffers

De hotelpartner biedt veilige havens voor slachtoffers van huiselijk geweld en hun kinderen, zegt minister Demir. “Slachtoffers op de vlucht voor intrafamiliaal geweld, dat is een essentiële verplaatsing. Zeker vandaag. We moeten ons bewust zijn van de gevaarlijke situaties die gepaard gaan met een beperking van bewegingsruimte tijdens de corona maatregelen. Voor die slachtoffers bieden we nu een vluchtroute aan.”

Hotelketen springt mee in de bres

Door de coronamaatregelen raken opvanginitiatieven voor slachtoffers van partnergeweld of kindermishandeling sneller vol. “Aan slachtoffers van huiselijk geweld mogen we nooit ‘blijf in uw kot’ zeggen. Temeer daar veel rechtszittingen worden geschrapt, waardoor een tijdelijk huisverbod voor een dader mogelijk niet verlengd wordt. Om ervoor te zorgen dat slachtoffers wel nog opgevangen kunnen worden, springt een hotelketen mee in de bres. Zij stellen graag hun gesloten hotelgebouwen ter beschikking. Ik ben hen daar zeer dankbaar voor.”

Voorlopige thuis

Concreet stelt de hotelgroep haar infrastructuur ter beschikking als vluchthuis voor slachtoffers tot na de coronacrisis. “Aangezien slachtoffers nu geen andere uitweg hebben, willen we hen sneller een voorlopige thuis aanreiken als oplossing, minstens tot na de coronacrisis. In ieder geval kunnen we hen voldoende bijkomende plaatsen aanbieden. De Family Justice Centers en mijn kabinet werken momenteel de verdere practica uit. De Family Justice Centers coördineren alles”, stelt Demir.