De goedgekeurde ‘bankentaks’ zal structureel 100 miljoen euro opbrengen vanaf 2015: 75 miljoen vanuit de banksector en 25 miljoen vanuit de verzekeringssector. “Het voorstel dat de regering goedkeurde respecteert de evenwichten tussen de bancaire en de verzekeringssector en tussen grote en kleine banken”, aldus de minister.

Steentje bijdragen

“Onze samenleving heeft de voorbije jaren heel wat inspanningen gedaan om de financiële sector tegemoet te komen. Het is dus niet meer dan fair en billijk dat die sector nu, na de crisis, eveneens zijn steentje bijdraagt aan de groei van onze economie en de versterking van onze koopkracht via een arbeidslastenverlaging”, vindt Van Overtveldt.

Vanaf 2015 moeten onze banken ook bijdragen tot het Europese Single Resolution Fund (SRF), een permanent noodfonds. Die bijdrage wordt geschat op ongeveer 350 miljoen euro en komt dus bovenop de Belgische bijdragen die zij reeds betalen. Zo stijgen de totale bijdragen van de banken van minder dan 1 miljard in 2014 tot rond de 1,3 miljard in 2015.