Door COVID-19 is het aantal afwezige personeelsleden bij de afvalintercommunales gemiddeld met vijf tot zeven procent toegenomen. De huis-aan-huisophaling komt momenteel niet in het gedrang. Hoogstens is er een verschuiving in ophaaltijdstip. “De sluiting van de afvalparken is dus zeer belangrijk en blijft gehandhaafd. Het personeel kan mee ingeschakeld worden voor de huis-aan-huisophaling.”

Containerparken blijven dicht

De containerparken blijven gesloten. “Dat is zeker niet gesloten voor ons plezier. Natuurlijk kunnen mensen thuis hun zolders, kelders en tuinen nog steeds opruimen en het afval verzamelen. Het afval naar het recyclagepark brengen, dat zal eventjes moeten wachten”, zegt minister Demir.

Afvalstromen verwerken

Niet alleen de ophaling, ook de verwerking van afval dient gegarandeerd. “Ook de afvalverwerkers moeten daar in slagen. Zo werd de ophaling voor klein gevaarlijk afval door de afvalverwerkers al tijdelijk stopgezet wegens andere prioriteiten. Alle niet-noodzakelijke afvalstromen die we kunnen vermijden helpen dus.”

Hart onder de riem

Zuhal Demir bedankt alvast de vele Vlamingen die dankboodschappen op hun huisvuilzakken kleven om de afvalophalers en -verwerkers een hart om de riem te steken. “Dat klein gebaar is het duwtje in de rug die deze sterke dames en heren nodig hebben in deze noodsituatie”, besluit Demir.