Minister-president Vervoort en het Brusselse prostitutieprobleem: Quel bordel.

Door Johan Van den Driessche op 12 juni 2018, over deze onderwerpen: Veiligheid, Politie, Wonen en werken in Brussel
Prostitutie in Brussel

Een eenvormige aanpak van de raam- en straatprostitutie is iets waar het Brussels gewest nog steeds niet aan toe is. De drie meest betrokken gemeenten (Stad Brussel, Sint-Joost-ten-Node en Schaarbeek) voeren elk hun eigen politiek. In het beste geval werkt men niet samen, in de praktijk werkt men elkaar soms zelfs tegen.

Geen enkele vooruitgang geboekt

Sinds 2014 is minister-president Rudy Vervoort (PS) bevoegd voor o.m. ordehandhaving, de coördinatie van de veiligheid en de harmonisering van de politiereglementen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Maar reeds in mei 2017 moest hij aan Johan Van den Driessche, fractievoorzitter voor de N-VA in het Brussels Hoofdstedelijk Parlement, toegeven dat er nog geen vooruitgang was geboekt, en een jaar later moest hij na een volgende interpellatie bekennen dat hij de betrokken burgemeesters nog steeds niet heeft kunnen overtuigen zich achter een gemeenschappelijke visie en aanpak van de prostitutie te scharen. Vreemd, want die burgemeesters zijn partij- of coalitiegenoten.

“Vier jaar praten en nog geen meter vooruitgang. Maar intussen zijn sekswerkers, die zich vaak in een kwetsbare situatie bevinden, het slachtoffer. En kreunen de inwoners van de betrokken buurten onder de overlast die de prostitutie met zich meebrengt. Hiermee wordt nogmaals aangetoond dat het Brussels gewest met zijn 19 gemeenten niet optimaal functioneert”, aldus Johan Van den Driessche. “Een reden te meer om resoluut te kiezen voor één sterk stadsgewest, met behoud van de nabijheidvoorzieningen.”

Duidelijk een gebrek aan leiderschap

Vaststellen en toezien volstaat niet meer. Hier moet de zaak resoluut en krachtig in handen worden genomen, maar minister-president Vervoort slaagt er maar niet in om de drie burgemeesters tot een gemeenschappelijke aanpak te krijgen. Ik noem dit een duidelijk een gebrek aan leiderschap”, aldus nog Van den Driessche.