Minder transmigranten dringen Vlaamse havens binnen

Door Brecht Vermeulen op 25 juni 2018, over deze onderwerpen: Migratie, Veiligheid, Politie, Justitie
Zeebrugge haven

De haven van Zeebrugge telde in 2017 30 procent minder transmigranten dan het jaar voordien. Algemeen daalde het aantal transmigranten in Vlaamse havens. Dat komt door een wet die het binnendringen van een haven strafbaar stelt. Kamerlid Brecht Vermeulen juicht de wet en zijn effect toe: “Voor alle actoren, zoals politie, parket en havenbesturen is deze wet een positief verhaal. Ook al is het probleem van transmigranten in de havens nog niet opgelost, toch kunnen we concluderen dat deze wet duidelijk resultaten heeft opgeleverd.”

Stok achter de deur

De haven van Zeebrugge kent al enkele jaren problemen met transmigranten door haar verbinding met Groot-Brittannië. Om het probleem tegen te gaan werd in 2016 het binnendringen van een havenfaciliteit strafbaar gemaakt. “Zonder een dergelijke wettelijke bepaling konden de politiediensten in de buurt van de havens niets meer doen dan overgaan tot bestuurlijke aanhoudingen. Nu is er een echte stok achter de deur”, zegt Kamerlid Vermeulen.

Vervolging en sensibilisering

De wet heeft effect. In 2017 drongen 2.195 transmigranten de haven van Zeebrugge binnen, tegenover 3.195 een jaar eerder. In totaal werden 139 mensen in West-Vlaanderen vervolgd. “Het parket van Brugge vervolgt niet iedere ‘first offender’. Onder normale omstandigheden riskeren personen pas een vervolging na een derde indringing. Indien de transmigrant geweld gebruikt tegen de politie of security, of aanzienlijke schade aanricht, gaat het parket wel tot vervolging over”, legt Brecht Vermeulen uit. Er waren ook sensibiliseringsacties door hulpverleners om transmigranten te informeren over de nieuwe wet.