Tolerante samenleving

De leerlingen met een vrijstelling krijgen op school de kans om hun eigen levensbeschouwing te bestuderen. Wat de leerlingen precies bestuderen in die vrijgestelde uren, wordt niet gecontroleerd. Nochtans is controle wenselijk, meent Vlaams Parlementslid Krekels. “De lesinhoud van de godsdienstvakken moet in overeenstemming zijn met internationale verdragen. Waarom trekken we dat niet door naar de vrijgestelde uren?” vraagt Kathleen Krekels, die nog wijst op het belang van interlevensbeschouwelijke competenties voor een tolerante samenleving.

Recht op morele opvoeding

Volgens de Grondwet hebben alle leerlingen recht op morele of religieuze opvoeding. In scholen van het gemeenschapsonderwijs of officieel gesubsidieerd onderwijs kiezen de leerlingen uit een van de zes erkende godsdiensten of zedenleer. In de scholen van het vrij onderwijs kiest de school zelf het levensbeschouwelijk onderricht. Wie zich niet kan vinden in de voorgestelde opties, kan een vrijstelling vragen, wat dus meer en meer gebeurt.