Whatsapp-berichtjes

In De Ochtend op Radio 1 las Freilich enkele van die Whatsapp-berichtjes voor. Daaruit blijkt dat de kabinetschef van Petra De Sutter in rechtstreeks contact stond met de voormalige CEO van bpost, Dirk Tirez. In de berichtjes wordt melding gemaakt van een van de medewerkers op het kabinet die op de loonlijst stonden van bpost, en dat die persoon het dossier van het krantencontact ook opvolgde.

Het wordt nog erger

“Hoe kan de minister zeggen dat er hier geen sprake was van belangenvermenging? De kabinetschef zelf zegt met zoveel woorden dat die persoon actief is op het dossier. Maar het wordt nog erger: de kabinetschef schrijft even later letterlijk: ‘De minister gaat ook haar best doen op de kern (kernministerraad, nvdr).’, nadat de CEO van bpost zijn bezorgdheid had geuit over het verminderen van de dotatie voor het krantencontract. Stel u dat even voor: een kabinetschef die aan een onderneming zegt dat de minister voor haar haar best gaat doen, tegen het algemeen belang in.”

Minister heeft groot probleem

“Hoe lang wil men hier nog het zonlicht ontkennen en het onuitlegbare uitleggen? De minister heeft een groot probleem en zal het parlement moeten overtuigen, want wat ik nu lees klopt niet met wat er gezegd is”, aldus Freilich. “Alle elementen wijzen op belangenvermenging. Als dat bewezen wordt, kan de minister wat mij betreft onmogelijk aanblijven.”