Michael Freilich pleit met succes voor hoorzittingen over toenemende cybercriminaliteit

Door Michael Freilich op 17 september 2020, over deze onderwerpen: Veiligheid, Technologie
Michael Freilich

Kamerlid Michael Freilich pleitte woensdag in de commissie Economie en Digitale Agenda met succes voor een hoorzitting over de toenemende cybercriminaliteit in ons land. “Oplichting, fraude en bedrog tieren welig op het internet, het probleem krachtdadig aanpakken is voor justitie echter geen sinecure. Vooral de samenwerking met de grote maar ook de kleinere technologiebedrijven loopt stroef. Om het probleem in kaart te brengen en oplossingen te kunnen formuleren, heb ik vandaag gevraagd om hoorzittingen met experts te organiseren. Die vraag werd gesteund door de collega’s van de andere partijen, wat ik waardeer.”

Frauduleuze advertenties offline halen

Er wordt nu een lijst van experten en bedrijven klaargemaakt waaronder de federale Computer Crime Unit en de Economische inspectie. De hoorzittingen zouden volgende maand reeds van start kunnen gaan. “Vorig jaar nog werden foto’s van onze voorzitter Bart De Wever gebruikt in Facebookadvertenties met de erg vage boodschap ‘Belgen verdienen al miljoenen euro’s vanuit huis door gebruik te maken van deze maas in de wet om rijk te worden’. Wij hadden daar uiteraard niets mee te maken. Maar het gebrek aan medewerking van de grote technologie bedrijven om die frauduleuze advertenties offline te halen, bewijst wel dat er dringend iets moet veranderen”, besluit Freilich.