De grote instroom van vluchtelingen uit Oekraïne zorgt voor een zeer grote druk op ons onderwijs. De meerderheidspartijen in het Vlaams Parlement stemden eerder al een eerste nooddecreet, met onder meer een versterking van het OKAN-onderwijs en versneld extra middelen voor scholen die Oekraïense kinderen opnemen. Het is in tijden van lerarentekort echter vaak moeilijk om extra leerkrachten te vinden. Veel vluchtelingen hopen ook dat ze op relatief korte termijn kunnen terugkeren naar hun land en willen daarom het Oekraïense curriculum blijven volgen. Maar er is anderzijds ook veel vraag naar ondersteuning voor Oekraïners die Nederlands willen leren.

Extra leerkrachten

De meerderheidspartijen in het Vlaams Parlement werken daarom aan een nieuw nooddecreet. “Met dit decreet zullen Oekraïense leerkrachten kunnen vergoeden als ze lesgeven in één van de nooddorpen of in Vlaamse scholen. Zo willen we extra leerkrachten vinden in een al zeer krappe arbeidsmarkt om onderwijs te kunnen voorzien voor Oekraïense kinderen die al gedwongen worden in moeilijke omstandigheden te leven. Ten slotte willen we ook de drempel naar het volwassenenonderwijs verlagen door het inschrijvingsgeld te laten vallen, zodat Oekraïense vluchtelingen snel de weg vinden naar bijvoorbeeld NT2-cursussen”, zegt hoofdindiener Koen Daniëls.

Uitzonderingsprocedure

"Normaal zijn er heel veel voorwaarden waaraan leerkrachten moeten beantwoorden. Maar, we zitten met een lerarentekort en er zijn veel Oekraïense leerkrachten ter beschikking. Daarom maken we een uitzonderingsprocedure mogelijk via een nooddecreet. Ze mogen dus al lesgeven terwijl hun erkenningsprocedure nog loopt", zegt Ben Weyts.