Meer sportclubs en sportclubleden in Vlaanderen

Door Ben Weyts op 21 januari 2021, over deze onderwerpen: Sport, Coronacrisis
Voetbal

Op vijf jaar tijd zijn er in Vlaanderen 2.000 sportclubs bijgekomen. In dezelfde periode steeg het ledenaantal van al die sportclubs met 15 procent. “De vele sportclubs zijn ons sportieve weefsel”, zegt Vlaams minister van Sport Ben Weyts. “We doen er dan ook alles aan om te zorgen dat de sportclubs de coronacrisis doorstaan.”

Statistiek Vlaanderen houdt het aantal erkende of gesubsidieerde sportclubs en het aantal leden bij zo’n sportclub bij. Er zijn nu nieuwe cijfers. In 2019 waren ruim 1,4 miljoen Vlamingen lid van één of meerdere van 17.684 sportclubs. Tussen 2014 en 2019 zijn er op vijf jaar tijd bijna 2.000 sportclubs bijgekomen en is het ledenaantal van de sportclubs gestegen met 15 procent. Voetbal Vlaanderen en de Vlaamse Wielrijdersbond tellen de meeste leden, gevolgd door Tennis Vlaanderen, de Gymnastiekfederatie Vlaanderen en de multisportfederatie SPORTA. Er zijn trouwens ook meer plaatsen waar men kan sporten. Vlaanderen telt nu zo’n 23.000 locaties met kwaliteitsvolle sportinfrastructuur, van openlucht sportvelden tot sportlokalen en sporthallen.

Meer bewegen en sporten tijdens corona

Veel Vlamingen zijn tijdens de coronacrisis meer gaan bewegen en sporten. “Die evolutie moeten we bestendigen en doortrekken wanneer we straks weer mogen sporten in clubverband”, zegt Vlaams minister van Sport Ben Weyts. “Mensen die nieuwe sportgewoontes hebben gekweekt tijdens de coronacrisis, moeten we straks kunnen toeleiden naar een sportclub. Ook daarom doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat de sportclubs de coronacrisis doorkomen.”

Sportclubs door coronacrisis loodsen

De Vlaamse Overheid heeft extra middelen uitgetrokken om de sportclubs doorheen de coronacrisis te loodsen. Zo waren er middelen voor lokale sportverenigingen, voor de sportfederaties, mogelijkheden om een lening te krijgen aan aantrekkelijke voorwaarden en een steunpakket uit het coronanoodfonds opdat clubs de heropstart na corona kunnen organiseren. Dat geld gaat naar de begeleiding van sportclubs op financieel, administratief en bestuurlijk vlak.