Private ontwikkelaars stimuleren

Tot nog toe zijn het vooral private eigenaars die woningen in beheer geven aan sociale verhuurkantoren. Met ‘SVK pro’ wil minister Homans nu ook private ontwikkelaars aanmoedigen om te investeren in sociale huurwoningen. Tien erkende sociale verhuurkantoren verspreid over Vlaanderen doen mee aan het proefproject. Nu volgt een oproep naar de private ontwikkelaars: zij kunnen voorstellen indienen van woningen die ze willen bouwen op een bepaalde site om deze nadien te verhuren aan de deelnemende SVK’s.

Voordelen voor de investeerders

Om die private ontwikkelaars over de streep te trekken voorziet minister Homans enkele voordelen. Naast een verlaagd btw-tarief van 12 procent en een verlaagde onroerende voorheffing, krijgen ze gegarandeerde huurinkomsten voor minstens 15 jaar. Alle administratie en de begeleiding van de huurders nemen de SVK’s op zich. Bovendien is het de verantwoordelijkheid van het sociaal verhuurkantoor om de woning aan het einde van het contract in zijn oorspronkelijke staat terug te geven.

Win-win voor alle partijen

“Het proefproject wordt nadien geëvalueerd met de bedoeling om vanaf 2019 de procedure te lanceren voor alle SVK’s in Vlaanderen. Op die manier breiden we het sociaal woonaanbod fors uit, kunnen sociale huurders een kwalitatieve woning huren aan een sociaal tarief, krijgen de investeerders gegarandeerde huurinkomsten en kunnen de sociale verhuurkantoren zich verder professionaliseren. Een win-winsituatie dus voor alle partijen. Het verbaast mij dan ook dat Groen en sp.a dit decreet niet mee hebben goedgekeurd”, besluit minister Homans.