Gezond principe

Dat een deel van de culturele sector niet blij is met de subsidieplannen van de Vlaamse Regering, is een understatement. Sommigen zullen het vanaf volgend jaar met zes procent minder subsidie moeten doen. Matthias Diependaele heeft begrip voor het ongenoegen, maar verdedigt het Vlaamse beleid. “We hebben een keuze gemaakt: we willen investeren met deze Vlaamse Regering. Daarom zijn we zoek gegaan naar geld, bij álle beleidsdomeinen. Ik denk dat dat een gezond principe is. Om nu van de cultuursector te horen dat dat enkel bij hen niet zou mogen, vind ik eigenlijk een beetje een shockerend standpunt”, zei de minister op de radio.

Kop niet in het zand

De verminderde subsidies gaan in vanaf januari 2020. Matthias Diependaele gaf toelichting bij de noodzaak om zo snel te besparen. “We gaan onze kop niet in het zand steken, schulden laten opstapelen, geld uitgeven dat we niet hebben. We hebben maar één bedoeling: zo snel mogelijk te beginnen met de investeringen te doen die we hebben gepland”, aldus minister Diependaele.

Beluister Matthias Diependaele in gesprek in De Ochtend, over de cultuursubsidies (vanaf 04:18) en over zijn CO-campagne (vanaf begin).