Burgemeesters zijn verantwoordelijk voor openbare orde

Burgemeesters hebben een belangrijke verantwoordelijkheid in de handhaving van de openbare orde op het grondgebied van hun gemeente. We mogen van hen verwachten dat ze rekening houden met de richtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad, zegt Vanden Borre. “Het toelaten of tolereren afgelopen zondag van een manifestatie met 10.000 deelnemers gaat uiteraard lijnrecht in tegen die richtlijnen. Het is dan ook normaal dat burgemeester Close hierover geïnterpelleerd werd door premier Wilmes en minister van Binnenlandse Zaken De Crem.”

Vertrouwensbreuk tussen Close en politievakbonden

Mathias Vanden Borre geeft aan dat zijn N-VA-collega’s in de Kamer minister De Crem zullen vragen om op te treden als bevoegde tuchtoverheid. De N-VA wil een onderzoek door de Algemene Inspectie om volledige klaarheid te brengen in de rol en verantwoordelijkheid van burgemeester Close in de incidenten. “Het loopt keer op keer uit de hand in Brussel. Bovendien is er een vertrouwensbreuk tussen burgemeester Close en de politievakbonden. Daarom is het absoluut noodzakelijk om klaarheid te scheppen over de bevelvoering en aansturing van de politie tijdens betogingen in Brussel.

Minister De Crem antwoordde alvast dat hij pleit voor een eengemaakte politiezone in Brussel en dat dit op de federale onderhandelingstafel moet liggen. Uiteraard deelt N-VA deze vraag.”