Mathias Vanden Borre stelt zich vragen bij benoeming Philippe Close

Door Mathias Vanden Borre op 14 januari 2020, over deze onderwerpen: Wonen en werken in Brussel

Brussels burgemeester Philippe Close wordt onafhankelijk bestuurder bij voetbalclub RSC Anderlecht. Mathias Vanden Borre, gemeenteraadslid en Brussels parlementslid reageert: “Dit is op zijn minst opmerkelijk want de Brusselse politiek staat er helaas niet om bekend om dossiers onafhankelijk en bekwaam te beheren. Integendeel, denk maar aan het faliekant mislukte Eurostadiondossier, waarbij zowat de hele Brusselse politieke klasse met de billen bloot ging door grootheidswaanzin, achterkamerpolitiek en schimmige besluitvorming.”

Burgemeester Close staat in politieke kringen ook bekend als mister showbizz en is lang niet onbesproken. Hij draait bijna twee decennia mee in de Brusselse politiek, waarvan een decennium als voornaamste PS-schepen. De vorige bestuursperiode werd getekend door schandalen bij Brussels liefdadigheidsorganisatie Samusocial, het Koninklijk Circus, en het kluwen van honderden politieke mandaten. Vaak was Philippe Close een spilfiguur. Een parfum van belangenvermenging is nooit veraf.

Verbod op belangenvermenging

Wat betekent deze benoeming voor het nieuwe stadion waar RSC Anderlecht reeds jaren voor pleit? Brussels gemeenteraadslid en Parlementslid Mathias Vanden Borre vreest dat de benoeming van burgemeester Close het exact tegenovergestelde is van wat een onafhankelijk bestuurder betekent. Zo kan men nooit het principe van neutraliteit van de overheid of verbod op belangenvermenging staande houden.

Postjes in plaats van structurele hervormingen

“Ik draag RSC Anderlecht als Brusselse voetbalclub een warm hart toe, maar deze beslissing gaat er bij mij helaas niet in,” stelt Vanden Borre. De reactie van andere Brusselse voetbal- en sportclubs, de locatie van het nieuwe stadion en de garantie op onafhankelijke beoordeling van vergunningen zijn niet duidelijk. Men is obsessief bezig met postjes, waarbij structurele hervormingen keer op keer worden geboycot.