Omdat IS enorme verliezen lijdt in Irak en Syrië verlegt de terreurorganisatie de laatste maanden haar tactiek. Via haar mediakanalen roept ze sympathisanten op om hier bij ons tot actie over te gaan. “Alternatieve stemmen zijn nog te weinig te horen”, stelt Homans. “Maar met emotionele of theologische argumenten kunnen we de hypocrisie en onwaarheden van IS aantonen.”

#Jihadanders

De KU Leuven reikt een theologische tegenstem aan, gebaseerd op de centrale thema’s van de islam: vrede, solidariteit en liefde. Daar kunnen burgers, besturen en organisaties mee aan de slag gaan om met name jongeren te overtuigen. Aan de hand van slogans voor Twitter en Instagram. Of met cartoons en sprekende citaten op Facebook. Er worden ook videoboodschappen geproduceerd die de ‘feiten’ van extremistische ideologieën checken en met spraakmakende beelden een historische, neutrale boodschap verspreiden. “Zo kunnen we radicale verhalen uit verschillende hoeken van de maatschappij weerwerk bieden”, besluit minister Homans.