Betere begeleiding

De bijsturing van het M-decreet waar nodig was een ambitie van de Vlaamse regering. Getuigenissen uit de praktijk bewijzen de nood aan bijsturing. “Niet alle leerlingen zijn gebaat met enkel meer ondersteuning in het gewoon onderwijs”, legt Vlaams Parlementslid en gewezen zorgcoördinator Kathleen Krekels uit. “We hebben altijd vooropgesteld: gewoon onderwijs als het kan, buitengewoon als het nodig is. Sommige leerlingen worden beter begeleid in het buitengewoon onderwijs. De overstap naar het buitengewoon onderwijs wordt met dit decreet vergemakkelijkt.”

Rugzakje

Daarnaast is het belangrijk dat het rugzakprincipe gehandhaafd blijft. “Blinde en dove leerlingen, en leerlingen met een motorische beperking hebben een individueel budget voor ondersteuning nodig dat ze als rugzakje meedragen”, zegt Kathleen Krekels.  Vlaams Parlementslid Krekels beseft wel dat het werk nog niet af is. “We blijven het M-decreet nauwgezet evalueren.”