Als 12-jarig meisje belandde Luna in een onthaalklas, maar niet lang daarna liep ze al school in het Sint-Guido Instituut te Anderlecht. Ze had een talenknobbel, dat hielp. In Anderlecht legde Luna de  basis voor vriendschappen voor het leven die zich later zouden vertalen in een inspirerend sociaal engagement. Na het secundair studeerde ze biomedische wetenschappen. Nu werkt ze in de onderzoeksafdeling van een groot farmaceutisch bedrijf.

Oosterse christenen

Luna Batota is gelovig. Als jonge Syrisch-orthodoxe vrouw is ze lid van het “Steuncomité voor Oosterse christenen”. Ze werkt aan de bekendheid van de gemeenschappen van de Oosterse Christenen in ons land en ijvert ervoor dat we de Christenen in het Midden-Oosten ook niet aan hun lot overlaten.

Met haar hartsvriendinnen uit het Sint-Guido Instituut richtte Luna de vzw Ladder’op op. Ladder’op zorgt voor huiswerkbegeleiding en buitenschoolse activiteiten voor kansarme kinderen en kinderen van allochtone afkomst in Brussel. De jonge dames van de vzw bezoeken de kinderen en hun ouders thuis, en proberen hen te matchen aan een vrijwilliger. Begeleiders uit de lerarenopleiding vullen die vrijwilligers aan. Nederlandstalige Brusselse scholen vertrouwen hen tientallen kinderen toe. Zo geven ze de kinderen een flinke duw in de rug.