Lorin Parys waarschuwt voor misleidende websites over woonzorgcentra

Door Lorin Parys op 14 september 2020, over deze onderwerpen: Ouderenzorg
Lorin Parys

Wie op zoek gaat naar een plaats in een woonzorgcentrum, kan terechtkomen op misleidende websites. Sites zoals rusthuizenplus.be beloven een onpartijdig overzicht van beschikbare kamers in woonzorgcentra in de buurt. Maar de realiteit is anders, waarschuwt Vlaams Parlementslid Lorin Parys in De Ochtend op Radio 1. “Woonzorgcentra betalen aan de websites om naar hen door te verwijzen. Hoe meer zo’n woonzorgcentrum betaalt aan zo’n bedrijf, hoe minder informatie de burger voorgeschoteld krijgt. Het gaat helemaal niet om het beste of meest geschikte woonzorgcentrum te vinden. Het gaat erom wie het meeste betaald heeft, de meeste klanten te bezorgen.”

Overheid heeft transparante informatie

Vlaams Parlementslid Parys pleit voor een soort immowebsite van de overheid met transparante informatie. “De overheid beschikt over heel veel objectieve informatie over de woonzorgcentra. Ze kan die gemakkelijk beschikbaar stellen, zodanig dat je als burger meteen te weten komt waar er plek is, hoeveel een kamer kost en waar welke faciliteiten beschikbaar zijn.”

Lorin Parys nam zelf de proef op de som bij de misleidende websites. Hoe dat afliep, verneem je in het gesprek op Radio 1.