“Je kan een brand niet met een blinddoek te lijf gaan. En we kunnen deze pandemie niet bestrijden als we niet weten wie er geïnfecteerd is”, zei Tedros Adhanom Ghebreyesus, de directeur-generaal van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WGO). Ook twee Belgische topdokters vragen in een open brief veel meer testmateriaal en beschermingskledij voor zorgverstrekkers.

Singapore en Zuid-Korea testen massaal

Twee landen zijn erin geslaagd om de coronacrisis redelijk goed te beheersen: Singapore en Zuid-Korea. Die landen doen wat de WGO voorschrijft: massaal testen. Dat is logisch: als mensen massaal worden getest, kunnen besmette personen worden geïdentificeerd voordat ze symptomen hebben. En als mensen geïsoleerd worden zodra ze symptomen hebben, zal het aantal nieuwe infecties vertragen. Zuid-Korea heeft al meer dan 320.000 tests afgenomen, of 6.148 per miljoen inwoners. België hinkt achterop met nog geen kwart daarvan of 1.580 testen per miljoen inwoners. De wereld valt vandaag uiteen in “testing haves” en “have-nots” en België hoort bij die tweede groep.

Niet genoeg testmateriaal

“Zonder snelle en veralgemeende testen vliegt iedereen blind, van gezondheidswerkers en beleidsmakers tot epidemiologen. De waarheid is dat we geen idee hebben van het werkelijke aantal infecties. We weten enkel dat het gerapporteerde aantal besmettingen niet klopt omdat we niet genoeg testmateriaal hebben om iedereen met symptomen te testen”, zegt Lorin Parys.

Wat na quarantaine?

Meer testen leveren ook belangrijk statistisch materiaal. “De huidige maatregelen zijn zeker nodig”, aldus Parys. “Maar wat daarna? Verstrengen, verlengen of afbouwen? Welke maatregelen moeten we zeker behouden? Daarvoor hebben we meer gegevens nodig. We moeten de burgers een perspectief geven dat deze crisis moeilijk is, maar ook eindig. Testen is daarbij cruciaal. Er is al veel tijd verloren gegaan.”

Snel meer testen en biotechnologische sector aanspreken

“Dit weekend werd er eindelijk een taskforce opgericht om op zoek te gaan naar meer testmateriaal en beschermend materiaal. De Vlaamse Regering moet bij de federale regering aandringen om snel meer te gaan testen. Véél meer. Vlaanderen kan bovendien zelf ook een rol te spelen, door haar state of the art biotech sector aan te spreken”, meent Vlaams Parlementslid Parys.

Woensdag brengt Lorin Parys de kwestie aan de orde in het Vlaams Parlement.