Lorin Parys over de regeringsonderhandelingen: “Je kan niet telkens nee zeggen en vervolgens de Vlamingen de rekening presenteren”

Door Lorin Parys op 5 november 2019, over deze onderwerpen: Confederalisme, Verkiezingen 2019
Lorin Parys

“Je kan niet verwachten van de N-VA dat ze haar kiesprogramma honderd procent inslikt.” N-VA-ondervoorzitter Lorin Parys gaf in De Ochtend zijn visie op de federale regeringsonderhandelingen. De PS verwijt de N-VA nu het communautaire op tafel te leggen, maar dat heeft er volgens Parys altijd al opgelegen. “De N-VA verwijten het communautaire op tafel te leggen is zoals de paus verwijten dat hij katholiek is”, zei Lorin Parys in de radiostudio.

Bereid tot compromis

De N-VA-ondervoorzitter herhaalde dat de N-VA enerzijds een sociaal-economisch herstelbeleid en anderzijds hervormingen op het institutionele vlak wil. “Je kan daar geen twee keer nee op zeggen en vervolgens vragen om de rekening te presenteren aan de Vlamingen”, sprak Lorin Parys. Hij benadrukte dat de N-VA altijd bereid blijft tot praten en tot compromis. “Het water is erg diep, maar wij blijven bereid het pure partijbelang te overstijgen.”

Beluister het hele gesprek over de federale formatie met Lorin Parys.