Op 6 en 7 november organiseert de Amerikaanse organisatie ‘Men Having Babies’ een beurs over commercieel draagmoederschap in Brussel. N-VA-ondervoorzitter Lorin Parys dient een klacht tegen de organisatie van de beurs. “Ik begrijp dat veel mensen met vragen zitten over hoe ze een gezin kunnen stichten. Ik heb er geen probleem mee dat er informatie wordt verstrekt over draagmoederschap. Wat wel een probleem is, is het feit dat de beurs commercieel draagmoederschap faciliteert. Concreet kan je morgen en overmorgen in Brussel afspraken maken met meer dan 20 commerciële organisaties die je tegen betaling in contact brengen met draagmoeders en daar uiteindelijk contracten mee afsluiten. Daarvoor moet je soms meer dan 160.000 dollar neertellen. Draagmoeders krijgen daar een paar tienduizenden dollars van.”

Betalen voor een kind

In België is er geen wettelijke regeling rond draagmoederschap. “Wel is het duidelijk dat betalen voor een kind indruist tegen onze openbare orde. Sommige organisaties die dit weekend in Brussel hun diensten aanbieden, bieden ook promoties en korting aan, VIP-programma’s en een soort ‘niet-tevreden geld terug’ garantie. Daarom heb ik klacht ingediend bij het parket en de procureur van Brussel gevraagd een onderzoek te starten. Ik heb ook de burgemeester van Brussel gevraagd op te treden. Kinderen zijn geen koopwaar”, klinkt het bij Lorin Parys.

Valerie Van Peel: “Een moeilijke ethische knoop om door te hakken”

Vandaag is draagmoederschap in België dus niet wettelijk geregeld. “Wij staan open voor dialoog en een oplossing”, klinkt het bij die andere N-VA-ondervoorzitter Valerie Van Peel. “Ons standpunt is duidelijk, een regeling voor draagmoederschap ja, maar commercieel draagmoederschap kan niet voor ons. Een evident debat is het hoegenaamd niet. Hoe meer je erover nadenkt, hoe moeilijker die ethische knoop wordt. Wat doe je bijvoorbeeld als het kind een ernstige handicap vertoont tijdens de zwangerschap en de wensouders zich terugtrekken? Wat als de draagmoeder zich tijdens de zwangerschap bedenkt en een abortus wil, ook al is er een contract? Is enkele tienduizenden dollars betalen aan een draagmoeder die in armoede leeft geen vorm van uitbuiting? En hoe garanderen we het belang van het kind? Dat zijn vragen die een antwoord verdienen.”

1.000 kinderen die wachten op een pleeggezin

Lorin Parys wijst nog op andere oplossingen voor mensen met een kinderwens. “Wij hebben vandaag meer dan 1.000 kinderen in Vlaanderen die wachten op pleegouders. Een beurs die het heeft over gezinsvorming zou op zijn minst ook de aspecten van pleegouderschap moeten belichten. We zijn op zoek naar 1.000 gezinnen voor kinderen die nu nood hebben aan een warm gezin. We moeten wensouders daar dus meer en beter over informeren zodat zij ook pleegzorg overwegen. Maar daar is morgen in Brussel niets van te merken.“