Voor de N-VA kan er geen sprake van zijn deze wet toe te passen op iemand die voor terrorisme werd veroordeeld. “Bij de behandeling van het wetsontwerp vroegen de Kamerleden van Ecolo/Groen – die het ontwerp met veel tegenzin goedkeurden – dat de regering het parlement op de hoogte zou houden van het verloop van het dossier Assadi. Minister Van Quickenborne zei dit mondeling toe”, brengt N-VA-fractievoorzitter Peter De Roover in herinnering.

Niets meer vernomen

Sedertdien vernam de Kamer hierover echter niets meer. Peter De Roover diende hierover vragen in bij de premier en minister Van Quickenborne maar kreeg nog niet de kans om die in de Kamercommissie te stellen. “De berichten van de kant van de Iraanse oppositiegroepen die nu in de media verschijnen, verdienen snel antwoord van de federale regering. Lopen er gesprekken met het Iraanse regime over een eventuele overbrenging van de heer Assadi of niet?”, vraagt De Roover.

Straffeloosheid

68 gerenommeerde experten en magistraten drongen er bij de regering op aan om Assadi zeker niet naar Iran te laten gaan. “De overlevering zou zorgen voor straffeloosheid voor vastgesteld Iraanse terrorisme en het risico verhogen dat Belgische burgers in de toekomst als gijzelaar worden opgepakt wanneer onze rechtbanken Iraanse terroristen veroordelen”, sluit De Roover zich aan bij de brede internationale kritiek op de mogelijkheid die geopend werd door de op 20 juli goedgekeurde wet.