Het centrum in Papoea Nieuw Guinea is gesloten sinds 31 oktober 2017. Alle bewoners werden er vrijgesteld en alle Australische ambtenaren teruggetrokken. Op Papoea Nieuw Guinea houdt Australië exact 0 mensen vast. Kortom: leeg.

Op Nauru is er wel nog een centrum operationeel. De bewoners van dat centrum kunnen daar evenwel vrij in en uit. Het betreft dus geen gevangenis waar mensen vastzitten, zoals De Standaard en de VRT suggereren.

Bovendien loopt dat centrum op Nauru al jaren leeg. Van 1.233 bewoners in 2014 naar amper 173 vandaag. Hoe komt dat? Eenvoudigweg omdat bijna niemand nog probeert om illegaal Australië te bereiken over zee en er dus niemand nog naar dat centrum moet worden overgebracht.

Tegelijk zijn er elke maand bewoners die het centrum verlaten. Sommigen ontvangen de vluchtelingenstatus van Nauru en vestigen zich daar. Anderen keren vrijwillig terug naar hun land van herkomst of trekken via hervestiging naar andere landen.

Dát zijn de echte cijfers, hieronder in één oogopslag afleesbaar op de grafiek. Wie dat wil, ook De Standaard en de VRT, kan die cijfers overigens vrij raadplegen via de maandelijkse updates die de Australische migratiediensten zelf meedelen. Hier heeft u de link: https://newsroom.abf.gov.au/channels/Operation-Sovereign-Borders/releases/operation-sovereign-borders-monthly-update-august-2018.