Bezwaren

De Vlaamse Belastingdienst ontving meer dan vijftig bezwaren over de oldtimernummerplaten. Het Vlaams Gewest is bevoegd voor de verkeersbelastingen en kent een gunstig fiscaal stelsel voor oldtimers. Conform een Europese richtlijn uit 2014 zette Vlaanderen de leeftijdsgrens op 30 jaar, inclusief een overgangsregeling.

Verwarring

“Anders is het op het federaal niveau, waar nog steeds oldtimerplaten worden afgeleverd voor auto’s van 25 jaar oud. Zo’n O-plaat zegt niets over het fiscaal statuut van een wagen, maar het zorgt op zijn minst voor verwarring. De federale overheid zou enkel maar O-platen mogen geven aan wagens die volgens de wet oldtimer zijn en dus 30 jaar oud”, zegt Matthias Diependaele.

Hete aardappel

Fractieleider Diependaele vraagt dat de federale minister van Mobiliteit zijn werk doet en de leeftijdsgrens optrekt. “Maar de minister schuift de hete aardappel door naar de gewesten en zegt af te wachten tot iedereen geconformeerd is. Met name Brussel moet dat nog doen. Dat is naast de kwestie. De minister doet zijn werk gewoon niet”, besluit Matthias Diependaele.