Knippen in de overheid

Om die hoge uitgaven terug te schroeven, moet er geknipt worden in het overheidsapparaat, het veelvoud aan subsidies en de immer stijgende sociale uitgaven. “In de regering zijn we erin geslaagd de overheidsuitgaven met twaalf miljard euro te verminderen. De helft van de opbrengst hebben we gebruikt om de put in de begroting te vullen, en de andere helft hebben we teruggegeven aan de mensen. Het was trouwens hoog tijd dat we de torenhoge belastingen verlaagden”, legt Kamerlid Dedecker uit.

Zaakjes op orde brengen

Maar de N-VA beseft ook dat het werk nog niet af is. Als we het sommetje maken van al het beleid dat Europa ons vraagt, naast de verdere sanering van de begroting, is dat indrukwekkend: jaarlijks vier miljard extra investeren in infrastructuur, ons voorbereiden op jaarlijks twintig miljard extra vergrijzingskosten, de lasten op arbeid verder verlagen met een nieuwe taxshift, de bevolking verder activeren, de complexiteit van onze staatsstructuur aanpakken, de arbeidsmarkt versoepelen. “Een kwarteeuw linkse verkwisting kuis je niet op een legislatuur op. Maar we zijn halfweg, en als de kiezer ons nog vijf jaar gunt, zorgen we dat we weer volledig kunnen aansluiten bij de Noord-Europese voorbeeldlanden die hun zaakjes volledig op orde hebben”, besluit Peter Dedecker.