Kritiek op N-VA-studie over transfers slaat nergens op

Door Matthias Diependaele op 9 juli 2013, over deze onderwerpen: Transfers

In De Standaard van vandaag verwijt Koen Van den Heuvel (CD&V) de N-VA gegoochel met oneerlijke cijfers. Hij heeft het over de recent gepubliceerde N-VA-studie over de Transfers De geldstromen van Vlaanderen naar Brussel en Wallonië worden transfers genoemd. De transfers via de federale begroting, de financieringswet en de sociale zekerheid zouden tussen 6 en 7 miljard euro per jaar bedragen. En zelfs tot 11 miljard euro, als je de afbetaling van de schuld meetelt. De omvang van de transfers wordt steeds betwist van Franstalige zijde of de transfers worden gewoon als solidariteit afgedaan. Een studie van Vives (KULeuven) toonde aan dat de transfers de solidariteit niet dienen, maar verlammend werken op de groei van zowel de Waalse als de Vlaamse economie. transfers in ons land. Volgens N-VA-fractievoorzitter Matthias Diependaele slaat Van den Heuvel met zijn kritiek de bal compleet mis.

Had Van den Heuvel de studie echt gelezen dan kon hij vaststellen dat de transfers wel degelijk in relatieve termen worden uitgedrukt en dat ook daar een stijgende trend is. Tien jaar geleden legden studies de transfers vast op 1,7 procent van het bruto binnenlands product ( Bbp Het bruto binnenlands product (bbp) omvat de totale productie van goederen en diensten binnen een land, zowel van bedrijven als van de overheid. De term wordt meestal gebruikt als maatstaf voor de welvaart van een land. Vandaar dat de N-VA de evolutie van het Belgische bbp nauw in de gaten houdt. Dat de Belgische staatsschuld al jaren flirt met de grens van 100 procent van het bbp en die zelfs regelmatig overschrijdt, vindt de N-VA zorgwekkend. Het legt immers een zware hypotheek op onze welvaart. bbp ). In de door de N-VA onderzochte periode is dit toegenomen tot bijna 2,5 procent van het bbp. Deze cijfers bevestigen de stijgende trend in eerdere studies – ook die van de Vlaamse administratie.