“Ik vraag niet alleen om een analyse van de werking van de executieve, maar ook van hun hele operationele en financiële kader”, aldus Metsu. “Er moet eindelijk eens doortastend doorgelicht worden. De signalen die ik oppik in mijn netwerk zijn alleszins enorm zorgwekkend.”

Het zou concreet gaan om allerlei soorten belangenvermenging en dubieuze geldstromen. Bovendien kwamen ook heel wat kaderfiguren binnen de Moslimexecutieve reeds in opspraak.

Spionage en inmenging door buitenlandse mogendheden

Recent stapte de ondervoorzitter van de Executieve, Salah Echallaoui, nog op nadat hij in opspraak was gekomen na het uitlekken van een rapport van Staatsveiligheid. De Veiligheid van de Staat argumenteerde dat Echallaoui een Marokkaanse spion zou zijn. Maar daar blijft het niet bij, ook de banden tussen de executieve en de vzw die de Grote Moskee van Brussel uitbaat, zouden erg verontrustend zijn. De Grote Moskee van Brussel is de grootste islamitische gebedsplaats van België en kwam recent nog in opspraak wegens aanwijzingen van inmenging door buitenlandse mogendheden. Daarnaast zouden er verder ook banden zijn met verschillende dubieuze vzw’s.

Paars-groene minister van Justitie laat begaan

“Er is duidelijk iets ernstigs aan de hand”, zegt Metsu, “Dan is het een evidentie dat ik doortastend onderzoek vraag. Met onze resolutie eisen we nu van de minister een audit, want zelf laat de minister van Justitie alles al veel te lang begaan. Controle dringt zich op. Deze regering ziet hier duidelijk de ernst niet van in.”

Moslimexecutieve erkent probleem

De Moslimexecutieve erkent het probleem ook zelf. In hun intern evaluatieverslag stond namelijk genoteerd  dat bepaalde figuren binnen haar operationeel kader ‘intern destabiliseren’ en dat enkele leden ‘hun lidmaatschap misbruikt zouden hebben om deel te nemen aan activiteiten van extremistische bewegingen’.