Stijgende werkdruk

De Vlaamse leerkrachten en schooldirecteurs kreunen onder de toenemende werkdruk. De ziektecijfers, het aantal ‘schoolverlaters’ binnen de vijf jaar bij de leerkrachten en het aantal burnouts bij directeurs gaan al jaren in stijgende lijn. “Leraars zijn zo veel bezig met papierwerk en met het managen van hun klas waar steeds meer leerlingen steeds meer - en soms zelfs teveel - aandacht vragen, dat ze steeds minder aan lesgeven toekomen en ook andere leerlingen niet kunnen geven wat die nodig hebben”, legt Koen Daniëls de vinger op de wonde.

Leerkracht in de klas centraal

Het onderwijsprogramma van de N-VA komt in grote lijnen tegemoet aan de eisen van de Vlaamse leerkrachten, meent Vlaams Parlementslid Daniëls. “Laat de leerkracht lesgeven. Verminder de papierberg en overlaad hen niet met onhaalbare experimenten, zoals de ‘verleuking’ van het onderwijs. Leerkrachten weten perfect wat hun klas en leerlingen nodig hebben. Geef hen opnieuw het vertrouwen, het gezag en het respect.”

Meer mensen en middelen

De N-VA wil ook meer mensen en middelen in de klas en minder in allerlei structuren. De schooldirecties moeten een betere ondersteuning krijgen. “De onderwijsmiddelen moeten prioritair worden ingezet in de klas en in de school. De werkingsmiddelen voor het kleuteronderwijs moeten op hetzelfde niveau komen als het lager onderwijs”, zegt Koen Daniëls. “Tevens zijn extra kinderverzorg(st)ers nodig in het kleuteronderwijs en moeten we ook inzetten op het trainen van zindelijkheid via Kind en Gezin.”

M-decreet stevig bijsturen

Daarnaast wil de N-VA het M-decreet nog verder bijsturen. Het M-decreet moest kinderen met een beperking toelaten om zoveel mogelijk school te lopen in het reguliere onderwijs. “Het M-decreet is duidelijk te ver doorgeschoten. Ons motto is en blijft: gewoon onderwijs als het kan, buitengewoon als het nodig is. Wij zijn voor inclusie, maar die moet behapbaar blijven voor leerkrachten én leerlingen. We willen dat alle leerlingen maximale kansen krijgen. Als dat in het buitengewoon onderwijs is, dan moet die leerling daar ook vlot les kunnen volgen. Met de N-VA zal het buitengewoon onderwijs niet afgeschaft worden”, legt Vlaams Parlementslid Daniëls uit.

Nederlands in taalbaden

Een andere uitdaging voor leerkrachten zijn de vele kinderen voor wie het Nederlands niet de thuistaal is. Taalbaden Nederlands en een verlaging van de schoolplichtleeftijd naar vijf jaar bieden anderstalige kinderen de kans om hun taalachterstand vroeg weg te werken. “Kennis van het Nederlands is essentieel, voor de schoolcarrière, maar ook nadien. En hoe minder leerlingen Nederlands spreken, hoe meer tijd de leerkracht moet steken in de uitleg en hoe minder tijd er overblijft voor lesgeven”, zegt Koen Daniëls.

Fundament voor Vlaanderen

Vlaams Parlementslid Koen Daniëls benadrukt dat leerkrachten, ouders en leerlingen dezelfde belangen hebben. “We willen alle leerlingen maximale leerkansen bieden. Door nu efficiënt in hen te investeren, gieten we het fundament voor het Vlaanderen van morgen.”