Minder algemene kennis

“We zien duidelijke trends. Internationale onderzoeken én onze leerkrachten trekken aan de alarmbel over de algemene kennis van Vlaamse leerlingen. Die gaat te hard achteruit. Als je iemand wil reanimeren, bijvoorbeeld, moet je niet alleen de handelingen kunnen uitvoeren, maar ook de volgorde van de stappen uit het hoofd kennen”, legt Koen Daniëls uit.

Lezen is de basis

Een probleem is dat de leesvaardigheid vermindert, meent Koen Daniëls. “Lezen is de basis. De leesvaardigheid van leerlingen in Vlaanderen is vergelijkbaar met die in Georgië. Dan moet je je toch vragen stellen. Aan begrijpend lezen wordt nog maar negen procent van de tijd besteed, vroeger was dat vijftien procent.”

Alles moet leuk zijn

Volgens Vlaams Parlementslid Daniëls hangt die neerwaartse tendens samen met de huidige zachte attitude in het onderwijs. “Momenteel moet alles ‘leuk’ zijn in de klas en mag je geen kennisvragen meer stellen. Dat soort richtlijnen komt van pedagogische begeleiders en leerplannen. Ze doen leerkrachten twijfelen, ook aan het belang van kennis. Daar verzetten we ons met de N-VA tegen.”

Gelijke kansen, ongelijke uitkomsten

Tot slot pleit Koen Daniëls nog voor gelijke kansen voor alle kinderen in Vlaanderen. Hij maakte daarbij een belangrijke nuance. “Gelijke kansen mogen niet leiden tot gelijke uitkomsten. We kunnen niet van iedereen een ingenieur of een loodgieter maken. Sommige sociologen denken dat elke mens maakbaar is, dat is gewoon niet zo.”

Beluister hier het hele gesprek.