Premie voor zero-emissiewagen

Sinds 2016 kan de Vlaming een premie krijgen bij de aanschaf van een zero-emissiewagen zoals een volledig elektrische wagen of een auto op waterstof. De premiehoogte is afhankelijk van de prijs van het voertuig en werd met de jaren telkens wat afgebouwd. Dit jaar schommelt de premie nog tussen 2.000 tot maximaal 4.000 euro. Er is jaarlijks een maximumbudget van 5 miljoen euro. De premie stopt in principe eind 2019, maar minister Peeters toont zich voorstander van een verlenging.

Onder de verwachtingen

Cijfers tonen nochtans aan dat de premie al jaren sterk onder de verwachtingen presteert: in 2016 werden er 720 premies voor een elektrische wagen toegekend voor een bedrag van 3.296.500 euro. In 2017 waren er slechts 314 premies voor een bedrag van 1.131.500 euro. Vorig jaar ging het om 383 premies voor een bedrag van 1.315.000 euro.

“Ik stel vast dat er vorig jaar 2.666 zero-emissie voertuigen in Vlaanderen werden ingeschreven, maar er slechts 383 premies werden aangevraagd. De overgrote meerderheid vraagt dus niet eens een premie”, merkt Matthias Diependaele op.

Betere omkadering

Als we tegen 2020 7,5 procent elektrische wagens per jaar verkocht willen zien, zal het duidelijk niet lukken met deze premie. De 2.666 ingeschreven exemplaren vorig jaar waren goed voor een marktaandeel van 0,82 procent. De zero-emissiepremie verandert daar spijtig genoeg niets aan. De middelen van de overheid zijn beperkt om consumenten te sturen in hun aankoopgedrag richting milieuvriendelijke wagens. “Daarom moeten we goed nagaan waarop we willen inzetten. Volgens ons is dat de omkadering, zoals voldoende laadpalen, en niet het leuke cadeautje van de premie”, besluit Matthias Diependaele.