Jongeren krijgen stem in jeugdhulp

Door Lorin Parys op 3 oktober 2018, over deze onderwerpen: Welzijn, Minderjarigen
Jongeren en begeleider in gesprek

“We geven een stem aan jongeren in de jeugdhulp én de zekerheid dat ze die kunnen blijven uiten.” Vlaams Parlementslid Lorin Parys heeft ervoor gezorgd dat cliëntenorganisaties in de integrale jeugdhulp een vaste plaats krijgen in het welzijnsbeleid. Organisaties waarin kinderen, jongeren en ouders betrokken zijn, krijgen een structurele erkenning en subsidiëring.

Sterkere positie

De cliëntenorganisaties krijgen verschillende taken. Ze moeten zorgen voor een sterkere positie van kinderen, jongeren en ouders die een beroep doen of deden op de jeugdhulp. “Daarnaast brengen zij lotgenoten met elkaar in contact, brengen ze het cliëntenperspectief in bij onderzoeksopdrachten van de Vlaamse Overheid rond jeugdhulpverlening en organiseren ze vormingen. Cliëntenorganisaties zullen ook aanbevelingen over jeugdhulp formuleren”, legt Vlaams Parlementslid Parys uit.

De Vergeetput

In 2014 schreef Lorin Parys het boek De Vergeetput over jongeren in de jeugdhulp. “Het boek kreeg die titel omdat we de stem van deze kwetsbare groep te weinig horen in het debat. Er wordt te veel over hen gesproken en te weinig met hen. Nu geven we hen niet enkel een gezicht maar vooral een stem en de zekerheid dat ze die kunnen blijven uiten”, besluit Lorin Parys.