“Momenteel is er al veel onzekerheid door de coronacrisis en de brexit. Als we nu grote institutionele onzekerheid krijgen uit het land met de eerste economie van de wereld en met een munt die nog steeds het financiële en economische gebeuren grotendeels domineert, zal dat de algemene onzekerheid alleen maar aanwakkeren.”

Momenteel ziet het ernaar uit dat Joe Biden waarschijnlijk de nieuwe president wordt. Toch moet men ermee rekening houden dat wanneer Donald Trump dus verliest het nog steeds kan zijn dat hij fysiek blijft zitten in het Witte Huis. Zo creëer je een situatie waarin zo’n groot land bijna een bananenrepubliek wordt.

Voor de Europese Unie is het belangrijk dat we opnieuw mogelijkheden hebben om rond de NAVO en handelsrelaties compromissen te vinden. “Met iemand als Biden zal dat beter lukken. Er is openheid en de mogelijkheid tot een fatsoenlijke dialoog”, benadrukt Van Overtveldt.

Over de nieuwe effectentaks 2.0 van de federale regering wil Van Overtveldt nog het volgende kwijt: “Het is raar om tijdens de coronacrisis en de diepe economische crisis die erop volgt een belastingverhoging in te voeren. Dat draagt niet bij tot het noodzakelijke herstel.”

Luister naar Europarlementslid Johan Van Overtveldt in De Ochtend.