De oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne zijn absoluut welkom, zegt Jan Jambon. “Vlaanderen zal zijn deel doen en is bereid 60 procent van de mensen op te vangen die in België toekomen. We hebben een taskforce opgericht om een verbinding te maken tussen de lokale overheden en het federale niveau.”

Begeleiden naar job

Er komt heel wat bij kijken. “Die mensen moeten in eerste plaats opgevangen worden, we moeten kijken naar huisvesting, financiële ondersteuning, onderwijs maar ook de mogelijkheid tot werk. Daarom is ook de VDAB betrokken in deze taskforce. Er is heel wat krapte op de arbeidsmarkt en misschien kunnen we enkele van die mensen naar een job begeleiden”, aldus Jan Jambon.

Inventaris van opvangplaatsen

De minister-president vraagt nu aan alle steden en gemeenten om hun aanbod kenbaar te maken. “Er is geen verplichting aan verbonden, maar we willen graag zo snel mogelijk een inventaris maken van wat er beschikbaar is qua opvangplaatsen. Leegstaande huizen, woonzorgcentra, vakantieparken, noem maar op.” De Vlaamse Regering voorziet ook een financiële ondersteuning. “We voorzien 1.000 euro voor elke opvangplek.”

Groot hart

Dat zoveel Vlamingen bereid zijn te helpen, vindt Jan Jambon ‘hartverwarmend’. “Het toont weer eens aan dat Vlamingen een groot hart hebben.” Maar hij wijst er toch op dat deze situatie wel eens lang kan aanslepen. “Dit kan maanden, misschien zelfs een jaar duren. Daarom is het beter dat in de eerste plaats de overheid de taak op zich neemt om voor een duurzame en collectieve opvang te zorgen.”

Beluister hier het volledige interview van Jan Jambon in De Ochtend, waar hij het ook heeft over de versoepelde coronamaatregelen.