Jan Jambon verduidelijkt toelating tweedeverblijvers: “De regels gelden overal”

Door Jan Jambon op 21 mei 2020, over deze onderwerpen: Toerisme, Coronacrisis
Jan Jambon

“Waarom wachten tot 8 juni als iedereen het erover eens is?” Vlaams minister-president Jan Jambon gaf op Radio 1 uitleg bij de beslissing om mensen weer toe te staan naar hun tweede verblijf te gaan. De regels blijven wel overal dezelfde, benadrukt Jambon. “Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen.”

Niet-essentiële verplaatsing

Mensen met een tweede verblijf kunnen opnieuw daar opnieuw naartoe. Logisch, meent minister-president Jambon. “Het verbod had te maken met het verbod op niet-essentiële verplaatsingen. Herinner je het onderscheid dat we aan het begin van de lockdown hadden tussen essentiële en niet-essentiële verplaatsingen. Maar dat onderscheid is nu niet meer zo belangrijk, daarover is iedereen het eens.”

De regels gelden overal

Jambon benadrukt wel dat de toelating om naar een buitenverblijf te gaan, niets verandert aan de regels. “We doen een beroep op de verantwoordelijkheidszin van iedereen. Social distancing, de bubbel en de andere regels blijven overal gelden, of je nu in je buitenverblijf aan de kust of thuis in het binnenland bent.”

Vertrouwen in de Vlaming

De minister-president heeft er vertrouwen in. “Over het algemeen heb ik de indruk dat de Vlaming op een volwassen manier met de regels omgaat. Controleren of iedereen zich strikt aan de regels houdt, is niet mogelijk. We leven niet in een politiestaat, waar we naast iedere bewoner een politieman- of vrouw zetten. Iedereen heeft zelf in de hand of we de regels voort kunnen versoepelen of weer moeten verstrengen.”

Beluister Jan Jambon in De Ochtend.