FIT telde vorig jaar een instroom van 278 nieuwe investeringsprojecten, goed voor 6.450 extra jobs in Vlaanderen. Het hoogste cijfer ooit. Het gaat vooral om strategische sectoren zoals farmaceutica en chemie. Ook binnen de klimaattechnologie en energietransitie trekt Vlaanderen heel wat investeringen aan. Maar vooral innovatie blijkt het handelsmerk van Vlaanderen te zijn. 20 procent van alle buitenlandse investeringen bevindt zich in het domein van onderzoek en ontwikkeling.

Grote investeringsprojecten

De meest in het oog springende investeringsprojecten in Vlaanderen van het voorbije jaar zijn de uitbreiding van de productiesite van Pfizer in Puurs, de nieuwe productielijn van Sanofi in Geel, de bouw van de op één na grootste waterstoffabriek van Europa in Antwerpen door Plug en het testcentrum van ZF Wind Power in Lommel.

Aanwezigheid Davos cruciaal

“Het is het zoveelste bewijs dat de Vlaamse aanwezigheid op het World Economisch Forum cruciaal is voor onze economie en het creëren van jobs”, zegt Jan Jambon. “Het recordaantal buitenlandse investeringen is een goede waardemeter voor onze economie. Ik ben dan ook zeer verheugd met deze cijfers. Het is nu kwestie om hier opnieuw veel contacten te leggen om ervoor te zorgen dat we die goede cijfers ook in 2023 kunnen bevestigen.”

‘Ik doe hier mijn job’

Daarmee weerlegt Jambon ook resoluut de kritiek van sommige oppositiepartijen over zijn aanwezigheid in Davos. “Het zou een ongelofelijke flater zijn hier niet te zijn, dat mag wel duidelijk zijn. Daarenboven is Buitenlandse Handel een Vlaamse bevoegdheid. Ik doe hier mijn job. Ik spreek op drie dagen tijd een vijftigtal top-CEO’s van internationale bedrijven. Dat kan op geen enkel ander moment.”

Vlaams datanutsbedrijf

Een van die contacten bij de vorige editie van het WEF krijgt trouwens een indrukwekkend staartje. Vlaanderen richt namelijk een datanutsbedrijf op, en gaat daarvoor in zee met Microsoft. “We willen ervoor zorgen dat mensen hun digitale gegevens op een veilige manier kunnen bewaren en zelf kunnen beslissen waar, wanneer en voor welk doeleinde ze die data vrijgeven. Veel mensen staan nog terughoudend over het bewaren van digitale data, maar dat is nu eenmaal de toekomst. Met het datanutsbedrijf, dat we over enkele maanden officieel gaan lanceren, willen we vooral vertrouwen scheppen. Ik ben trots op het feit dat een internationale speler als Microsoft heil ziet in onze Vlaamse toptechnologie en wil meewerken”, aldus Jan Jambon.