Jan Jambon roept op tot verantwoordelijkheidszin na nieuwe versoepelingen

Door Jan Jambon op 4 juni 2020, over deze onderwerpen: Gezondheidszorg, Confederalisme, Coronacrisis, Infografieken
Jan Jambon in Terzake

“Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat we binnenkort verder kunnen versoepelen.” Vlaams minister-president Jan Jambon gaf in de tv-studio’s tekst en uitleg bij de nieuwe versoepelingen die de Nationale Veiligheidsraad woensdag afkondigde. Alles wordt weer toegestaan, tenzij het expliciet verboden is. Maar minister-president Jambon waarschuwt dat voorzichtigheid geboden blijft. “Het blijft altijd mogelijk dat we de versoepelingen moeten terugdraaien. Laten we dus de maatregelen goed blijven opvolgen.”

Gezondheidszorg naar deelstaten

Nu de fasen van de exit uit de coronalockdown elkaar snel opvolgen, worden stilaan de eerste lessen getrokken. Minister-president Jambon leerde alvast twee zaken. “Ten eerste denk ik dat we moeten kijken hoe we de productiecapaciteit van strategische producten, zoals beschermingsmateriaal, dichter bij huis kunnen houden. En de tweede is dat je homogene bevoegdheden moet hebben en dat je de gezondheidszorg het beste op het niveau van de deelstaten brengt.”

Bekijk Jan Jambon in Terzake en in het VTM Nieuws.

Sociaal leven vanaf 8 juni