De jongste dagen ontstond er wat zenuwachtigheid over de vaccinatiecampagne doordat vaccinproducenten hun leverschema’s aanpasten. Vervelend, erkent minister-president Jambon, maar geen reden om elkaar op te jagen. “Ik zou willen oproepen om kalmte te bewaren. Vlaanderen heeft vanaf het begin gekozen voor een bedachtzame en voorzichtige aanpak, en we hebben er altijd rekening mee gehouden dat de vaccinatiecampagne een hindernissenparcours zou worden.”

Alle woonzorgcentra ingeënt

Voorlopig zit Vlaanderen op schema, zegt Jambon. “Zelfs meer dan dat. Aanvankelijk wilden we in januari alle bewoners van onze woonzorgcentra een eerste prik geven. Welnu, we zijn eind van de maand en alle woonzorgcentra zíjn ingeënt, behalve een kleine 20 die jammer genoeg een corona-uitbraak hebben gehad of nog hebben. En we hebben niet alleen de bewoners een eerste keer ingeënt, maar ook het personeel van die centra, en dat gingen we aanvankelijk pas in februari doen.”

67.000 Vlamingen krijgen volgende week een prik

In sommige ziekenhuizen kreeg een aantal personeelsleden van de spoedafdeling en de dienst intensieve zorg intussen hun eerste prik. Ook dat is iets vroeger dan voorzien. Komend weekend verwacht Jambon voor de ziekenhuizen bijkomende leveringen. “Zoals het er nu naar uitziet, kunnen we dus verder vaccins gaan toedienen aan de mensen die in de vuurlinie van onze medische zorg zitten. In totaal zullen we de komende week bijna 67.000 Vlamingen een prik geven.”

In maart vaccinaties voor brede publiek

Op dit moment staat de vaccinatieteller voor heel Vlaanderen op ruim 163.000. Minister-president Jan Jambon toont zich voorzichtig optimistisch. “We hebben geleerd dat we met twee woorden moeten spreken. Maar als we niet al te veel tegenslagen meer hebben met uitblijvende leveringen, kunnen we, zoals altijd gezegd, in maart aan de vaccinaties voor het brede publiek beginnen in 95 vaccinatiecentra over heel Vlaanderen.”

Rijden en omzien

Voor een vlotte vaccinatiecampagne blijft Vlaanderen wel afhankelijk van de producenten. “We zijn afhankelijk van heel veel factoren die we zelf niet altijd in de hand hebben, zoals inderdaad de snelheid waarmee producenten kunnen en willen leveren. Onze taskforce vaccinatie volgt dat minutieus op. Maar laten we daar niet over panikeren, de vaccinatieplanning is altijd een kwestie van rijden en omzien.”

De hoop dat het goedkomt

Jan Jambon gaf aan het einde van zijn beschouwing een persoonlijke noot mee. “De voorbije maanden waren heftig, voor iedereen. De komende maanden kondigen zich ook stevig aan. Veel mensen zitten met vragen, een groeiende groep is ontevreden, enkelen verloren zelfs de hoop dat het nog goed komt. Ook ik vraag me al eens af of het zal lukken, of het ons zal lukken. Samen met u snak ik immers zo zeer naar het einde van deze miserabele toestand.”

Laten we doorzetten

Maar opgeven is het laatste wat we mogen doen, aldus de minister-president. “Ik treed de bemoedigende woorden van de Franse natuurkundige en Nobelprijswinnares Marie Curie bij: “Het leven is voor niemand van ons gemakkelijk. Maar wat dan nog, het is noodzakelijk om doorzettingsvermogen te hebben, en vooral zelfvertrouwen.” Laten we dus doorzetten.”