Jan Jambon wijst erop dat het stikstofakkoord met de drie regeringspartijen werd afgesloten. “Het is nu aan mij als minister-president om ervoor te zorgen dat dat akkoord correct wordt uitgevoerd. Dat wil ook zeggen dat we rekening zullen houden met het openbaar onderzoek. Dat is voor mij geen formaliteit. Maar dat gaat over de uitvoering van het akkoord. Het kader van het akkoord ligt vast.”

Alle knopen doorgehakt

In het radiogesprek countert Jan Jambon ook fors de perceptie dat de Vlaamse Regering onvoldoende uit de verf komt. “De voorbije twee jaar ging alle aandacht naar corona. Maar ondertussen heeft de Vlaamse Regering alle moeilijke knopen doorgehakt die ze op haar weg tegenkwam, zoals stikstof en de betonstop. Daarenboven houden we onze begroting gezond, als enige gewest in dit land. Nu corona – hopelijk – achter de rug is, kunnen we dat ook aan de Vlaming tonen.”

Propere begroting afleggen

Jambon onderstreept nog eens het belang van die gezonde begroting. “Het is mijn ambitie, en die van de hele regeringsploeg, om op het einde van de legislatuur een propere begroting over te dragen aan de volgende regering. Dat heeft de vorige minister-president Geert Bourgeois ook gedaan, en dat geeft de volgende regering de budgettaire ruimte om de mensen te helpen die het nodig hebben. Dat wil ik ook doen.”

Begrotingsdoelstelling blijft helder

“We hebben in dat kader binnen het regeerakkoord ook besparingen afgesproken, te midden van onzekere economische tijden. Als ministers binnen hun departement die besparingen anders willen invullen, kan dat altijd bekeken worden. Maar de doelstelling van onze meerjarenbegroting blijft helder: een ‘propere’ begroting in evenwicht.”