Zonder Vlaamse meerderheid

“Wat niet zal gebeuren is dat er een regering zonder meerderheid aan Vlaamse kant komt. Als dat na 24 uur al wordt genegeerd... in wat voor land leven we eigenlijk nog? Dat kan toch niet: wij betalen de facturen in dit land. De PS-factuur is allemaal gratis. Wie gaat een factuur van 8 miljard betalen? De Vlamingen”, sprak Theo Francken op Radio 1 klare taal.

Vlaamse stem

Jan Jambon treedt de voormalige staatssecretaris voor Asiel en Migratie bij. “Er is zondag een zeer Vlaamse stem uitgebracht. En om dan het noordelijke landsgedeelte dat het zuidelijke gedeelte financiert, in de minderheid te zetten om een federale regering te maken. Dat staat zo ver van de politieke realiteit, dat het getuigt van enige wereldvreemdheid”, reageerde Jambon op VTM.

Andere oplossing

De N-VA heeft haar antwoord klaar indien Di Rupo doorzet met zijn voornemen om federaal te regeren zonder Vlaamse meerderheid. “Wij hebben een andere oplossing op tafel gelegd. Als je kijkt naar de politieke kaart van dit land, dan denk ik dat het tijd is dat we een aantal dingen in eigen beheer gaan doen”, zei Jan Jambon.

Confederalisme

Eenzelfde geluid klonk bij Theo Francken: “Dan komt er confederalisme. Dit is niét de splitsing van België. Dan blijft België als naam bestaan, ook het koningshuis en de vlag, defensie en De Rode Duivels. Maar de rest doen we zelf, fiscaliteit en sociale zekerheid .”

Beluister het volledige gesprek met Theo Francken op Radio 1.