Jan Jambon: “Elk brexitscenario betekent een serieuze uitdaging voor Vlaanderen”

Door Jan Jambon op 21 oktober 2019, over deze onderwerpen: Brexit
Europese vlag met Big Ben

Vlaams minister-president Jan Jambon roept de Vlaamse taskforce over de brexit samen om een stand van zaken op te maken in het licht van de jongste ontwikkelingen. “Ook al is er veel onduidelijkheid doordat de stemming in het Britse parlement is uitgesteld, toch dienen we ons voor te bereiden om een aantal scenario’s”, zei Jambon in De Ochtend op Radio 1.

Impact voor Vlaanderen

De task force bestaat uit drie Vlaamse ministers en vertegenwoordigers uit economische sectoren voor wie de brexit een grote impact zal hebben, zoals de landbouw en de visserij. Bij een no-deal dreigt Vlaanderen 2,5 procent van zijn Bbp Het bruto binnenlands product (bbp) omvat de totale productie van goederen en diensten binnen een land, zowel van bedrijven als van de overheid. De term wordt meestal gebruikt als maatstaf voor de welvaart van een land. Vandaar dat de N-VA de evolutie van het Belgische bbp nauw in de gaten houdt. Dat de Belgische staatsschuld al jaren flirt met de grens van 100 procent van het bbp en die zelfs regelmatig overschrijdt, vindt de N-VA zorgwekkend. Het legt immers een zware hypotheek op onze welvaart. bbp te verliezen en komen er 28.000 banen in gevaar. Maar ook indien de huidige deal door het Britse parlement geraakt, zal dat gevolgen hebben voor Vlaanderen. “We riskeren een verlies van 1,8 procent van het bbp, goed voor 15 à 20.000 banen”, zei Jan Jambon.

Vlaams minister-president Jambon sprak voorts nog over de voordelen van de huidige deal en blikte terug op de woelige week in Catalonië. Beluister hier het gesprek.