Jan Jambon betuigt steun aan ontslagen Catalaanse president Torra

Door Jan Jambon op 5 oktober 2020, over deze onderwerpen: Democratie, Regio's in Europa
Quim Torra en Jan Jambon

“Politiek voer je door dialoog en overleg, niet door hen uit hun ambt te zetten of op te sluiten.” Vlaams minister-president Jan Jambon reageert in een mededeling op het gedwongen ontslag van zijn Catalaanse evenknie Quim Torra. Het Spaans hooggerechtshof ontzette Torra voor anderhalf jaar uit zijn functie. Reden is Torra’s weigering om een spandoek ter ondersteuning van de Catalaanse politieke gevangenen te laten verwijderen van het Palau de la Generalitat, waar de Catalaanse regering zetelt.

Torra mag zich anderhalf jaar niet verkiesbaar stellen en mag geen politiek mandaat uitoefenen. Concreet komt de veroordeling neer op de afzetting van Torra als Catalaans regeringsleider. Als er over twee maanden geen nieuwe president wordt aangeduid, volgen wellicht nieuwe verkiezingen in Catalonië.

Vrije meningsuiting is een basisrecht

Vlaams minister-president Jan Jambon betreurt in een reactie het ontslag van Quim Torra. Jambon volgt de resolutie die het Vlaams Parlement in oktober vorig jaar aannam en die oproept tot politieke dialoog. “Vrije meningsuiting is een basisrecht en in lijn met onze Europese waarden. Als Vlaams minister-president wens ik mijn steun uit te spreken voor mijn goede vriend en politicus Quim Torra”, zegt Jan Jambon in een officiële mededeling.

De volledige reactie van Jan Jambon op het ontslag van de Catalaanse president Quim Torra:

“President Quim Torra, mijn ambtsgenoot en democratisch verkozen president van Catalonië, werd door het Spaanse gerecht gedwongen tot ontslag. De aanleiding was dat hij een spandoek uithing als protest tegen het opsluiten van politici en leiders van het Middenveld Het maatschappelijke middenveld is het geheel van particuliere organisaties en instellingen die de verschillende groepen, meningen en belangen in onze samenleving vertegenwoordigen. Doordat zij bemiddelen tussen de individuele burgers en de overheid, vervullen zij een belangrijke brugfunctie. De N-VA pleit als gemeenschapspartij voor een vrij en rijk verenigingsleven. Zo rekenen wij naast vakbonden en mutualiteiten ook heel wat andere verenigingen en niet-gouvernementele organisaties (ngo’s) tot het middenveld, met inbegrip zelfs van actiecomités en buurtinformatienetwerken (BIN). Meer daarover lees je hier. middenveld . Quim Torra beroept zich op zijn recht op vrije meningsuiting om de opsluiting aan te klagen. Vrije meningsuiting is een basisrecht en in lijn met onze Europese waarden. Als Vlaams minister-president wens ik mijn steun uit te spreken voor mijn goede vriend en politicus Quim Torra. Politiek voer je door dialoog en overleg, niet door hen uit hun ambt te zetten of op te sluiten.”