Constructiefout rechtzetten

Voor België is het noodzakelijk dat de regeringsleider uit de grootste partij komt, meent Jan Jambon. “Dat is de constructiefout die in de vorige regering zat. Dat leidde tot remmingen en minder efficiënt beleid. Het was heel moeilijk aan akkoorden van de sociale partners een punt of een komma te wijzigen. Wij konden onze wil daar niet doorduwen. Er was één partij voor wie dat een taboe was. De regeringsleider is er niet in geslaagd om het regeerakkoord boven dat taboe te zetten”, aldus kandidaat-eerste-minister Jambon.

Waalse stemming

Vijf jaar geleden was de N-VA ook al de grootste, maar leverde toen niet de eerste minister. “Er was in Wallonië geen draagvlak voor een regering geleid door de N-VA. Maar de voorbije vijf jaar hebben we aangetoond dat we verantwoordelijke bestuurders zijn. De stemming in Wallonië tegenover de N-VA is gekeerd”, zei Jan Jambon.

Centrumrechtse regering

Een regering-Jambon moet een centrumrechts regeerprogramma hebben. Een centrumrechtse regering betekent: inzetten op een begroting in evenwicht, de uitvoering van de jobdeal en lagere lasten op arbeid. ”Wij willen vooral partijen rond de tafel brengen waarmee we het centrumrechts beleid kunnen doorvoeren waar Vlaanderen voor kiest. Maar eerst is het woord aan de kiezer om de kaarten te leggen”, beklemtoont Jambon.

Confederalisme als oplossing

Indien Wallonië opnieuw links stemt en Vlaanderen centrumrechts, dan schuift Jambon confederalisme naar voor als oplossing. “Iedereen is het er stilaan over eens dat we een land leven dat uit twee verschillende democratieën bestaat. Wanneer die democratieën politiek verder en verder uit elkaar drijven, dan lijkt het me logisch dat we bekijken wat we nog kunnen samen doen. En als de Franstaligen een links beleid willen in Wallonië, dat ze dat vooral doen. Maar met alle consequenties, dus ook de factuur”, sprak Jan Jambon.

Bekijk het gesprek met Jan Jambon in De Ochtend.