Internetfraude: beter voorkomen dan genezen

Door Goedele Uyttersprot op 3 september 2015, over deze onderwerpen: Justitie, Fraude, Technologie
Internetfraude: beter voorkomen dan genezen

Steeds meer mensen zijn het slachtoffer van frauduleuze e-mails. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-Kamerlid Goedele Uyttersprot opvroeg bij de bevoegde minister. De onderzoeken naar die oplichters verlopen vaak moeizaam, aangezien velen vanuit het buitenland opereren. Daarom pleit Uyttersprot niet enkel voor een strengere aanpak van die criminelen, maar ook voor meer preventie: “We moeten internetgebruikers nog beter informeren en bewust maken van de bestaande malafide praktijken.”

Hoewel de oplichting meestal kleine bedragen betreft, duiken er toch geregeld schadebedragen op van tien- en zelfs honderdduizenden euro’s. De laatste schatting van de federale politie dateert van 2010 en ging uit van een totaalbedrag van 146 miljoen euro. Als je weet dat het aantal klachten in 2012 bijna verdriedubbelde, is het aannemelijk dat de geleden schade eveneens gevoelig is gestegen.

Waakzaamheid is geboden

Uyttersprot vindt het frappant dat mensen zich voor zoveel geld in de val laten lokken. “Het volstaat dan ook niet om de feiten aan te geven bij de politie en de schuldigen streng aan te pakken. Via bedrijven, banken en het internet zelf moeten we mensen nog beter bewust maken van deze criminaliteitsvorm. Hierbij roep ik alle internetgebruikers dan ook op om alert en voorzichtig te zijn en nooit in te gaan op een bericht van de bank via e-mail. Mocht je toch opgelicht zijn, blokkeer dan zo vlug mogelijk de betaling en verwittig de politie.”