Sinds 1 januari 2015 is het in Vlaanderen verboden om als openbare dienst herbiciden en pesticiden te gebruiken in de strijd tegen onkruid. Spoorbeheerder Infrabel kreeg daar gedurende vijf jaar een uitzondering voor. Op die manier konden de spoorwegbeddingen en terreinen van de seinposten onkruidvrij worden gehouden. Maar de duurtijd van die verkregen afwijking liep in 2020 af. Vanuit de Vlaamse regering is er weinig animo voor een mogelijke verlenging. Ook bevoegd minister Zuhal Demir is daar absoluut geen voorstander van.

“Alle openbare besturen in Vlaanderen maken al vijf jaar geen gebruik meer van pesticiden. Na jaren van studie en voorbereiding loopt de klok nu ook voor Infrabel af. Ik roep federaal mobiliteitsminister Gilkinet (Ecolo) op om de vegetatiebestrijding in het spoorwezen te vergroenen. Dat is een kans voor de minister om te tonen dat hij het meent met zijn intenties om het leefmilieu te verbeteren”, vindt Roggeman.

Alternatieven voorhanden

Tot op vandaag gebruikt Infrabel duizenden liters schadelijke producten om het onkruid langs onze spoorbermen te bestrijden. Buitenlandse voorbeelden bewijzen dat het anders kan. Zo is men in Nederland en Zwitserland al even bezig met een proefproject waarbij men kokend water gebruikt om grote delen van het onkruid te verwijderen. Ook in Duitsland komt er binnenkort een verbod op het gebruik van chemische producten bij vegetatiebeheersing.

“Onze spoorbeheerder mag op dat vlak niet uit de boot vallen”, vindt Kamerlid Roggeman. “De N-VA diende in 2016 al een resolutie in over de onkruidbestrijding langs de spoorwegen. Ik zie mogelijkheden om aan de slag te gaan met de bevindingen van de onderzoeken uit het verleden. Ook de huidige onderzoeken moeten goed opgevolgd worden. Net zoals in andere landen, moeten we onze eigen oplossing uitdokteren.”