Klassieke recepten

De Kamercommissie Infrastructuur nodigde de spoorvakbonden en de directie uit om toelichting te geven over de ondermaatse stiptheidscijfers. Vanuit de vakbonden kwamen weinig concrete voorstellen buiten de klassieke recepten zoals ‘er is meer personeel nodig’. “Daarmee willen ze voornamelijk de belangen van de vakbonden zelf bedienen”, zegt Kamerlid De Coninck. De directies legden de klemtoon op maatregelen die ze nu al nemen om de stiptheid op peil te houden.

‘Out of the box’ denken

Los van alle technische en operationele maatregelen die de NMBS onderneemt, moet de politiek durven ‘out of the box’ gaan denken om de stiptheid te verbeteren, meent Inez De Coninck. “Het doorknippen van te lange spoorlijnen mag geen taboe meer zijn. Want hoe langer het spoortraject, des te groter de kans dat de vertragingen zich opstapelen over het hele traject. Die veroorzaken op hun beurt vertragingen voor andere treinen. Als je die spoorlijnen doorknipt, vermijd je het sneeuwbaleffect dat zulke lange spoortrajecten creëren. Door lange spoortrajecten te knippen verhoog je de robuustheid van het spoorwegennet.”

Communautair symbooldossier

Voor de Franstalige partijen is die knip in de spoorlijnen een communautair symbooldossier. “Het gaat vaak om treinen die de gewestgrenzen over rijden. Nochtans zijn er weinig reizigers die daar nood aan hebben. Hoeveel Antwerpenaren doen heel de rit uit tot in Charleroi? Dat zijn er niet veel”, stelt Inez De Coninck. Ze noemt het opvallend dat de spoorlijnen met de slechtste stiptheid zich voornamelijk situeren op Waalse spoortrajecten.

Wachten op beheerscontract

Ook moet minister Bellot eindelijk werk maken van beheerscontracten met duidelijke doelstellingen op vlak van stiptheid. Daar wacht iedereen nu al vier jaar op. Dat beheerscontract moet duidelijke bindende doelstellingen formuleren, onder meer op het vlak van stiptheid. Die zijn er vandaag niet en dat maakt het moeilijk om een beter stiptheidscijfer af te dwingen. Met bindende stiptheidsdoelstellingen kan je vervolgens de variabele verloning van de directie aanpassen in functie van hoe de stiptheid evolueert. Zo geef je hen concrete stimulansen om de stiptheid te verbeteren.