Infrastructuurwerken

Het Gewestelijk Expresnet (GEN) staat gelijk aan ‘vertraging’. Het project moest initieel in 2012 afgewerkt zijn, maar nu wordt eerder gekeken naar 2030. Er moeten nog voornamelijk infrastructuurwerken gebeuren. Nochtans is een groot deel van de werken al uitgevoerd en kan men dus op sommige spoorlijnen de doelstelling om 4 treinen per uur te laten rijden, nu al uitvoeren. “Nu gaat er geld uit het GEN-fonds naar de aanleg van geraniums in plaats van treinen. Dat is totaal absurd”, meent Kamerlid De Coninck.

Groter treinaanbod

Meer treinen doen rijden is vandaag al mogelijk dankzij de reeds afgewerkte spoorlijnen. Dat was ook onderdeel van de strategische visie van de Zweedse regering. Die zette al een forse stap vooruit door 5,1 procent méér treinen te doen rijden, al is er natuurlijk nog meer nodig.

Bovendien heeft de NMBS tegen eind 2022 meer treinen, dankzij de aankoop van de nieuwe dubbeldeksrijtuigen. Het gaat in totaal om zo’n 50.000 zitplaatsen extra. Dan geeft de NMBS alle nodige middelen om het treinaanbod te verbeteren. “Wat houdt met anderen woorden de minister tegen om een beheerscontract voor te stellen waarin het GEN-aanbod versneld wordt ingevoerd”, besluit De Coninck.