Eerlijke concurrentie

In 2023 wordt het personenvervoer per spoor vrijgemaakt. Nieuwe spoorwegoperatoren moeten dan gebruik kunnen maken van de treinstations. “Zal de NMBS zomaar toelaten dat andere spoorwegoperatoren haar gaan beconcurreren in haar eigen stations? Bovendien genereren stations een hoop inkomsten uit de verhuur van winkelpanden en reclameborden. Inkomsten die de NMBS vervolgens kan gebruiken om aan marktvervalsing te doen. Daarnaast kan de NMBS dan via allerlei procedures en strenge gebruiksregels de nieuwe spoorwegoperatoren afschrikken. Een soort Belgische ‘IJzeren Rijn’ die de concurrentie kan bemoeilijken”, vertelt Inez De Coninck.

Onafhankelijke speler

Daarom heeft ze een resolutie klaar die de stations, stopplaatsen en de aanverwante infrastructuur in handen legt van infrastructuurbeheerder Infrabel. “Door de stations over te dragen naar Infrabel willen we verhinderen dat de NMBS haar monopolie kan handhaven. Infrabel kan optreden als onafhankelijke speler en het volledige patrimonium beheren. Ook de budgetten die de federale overheid jaarlijks investeert in de bouw, renovatie en onderhoud van stations willen we overdragen aan de infrastructuurbeheerder”, besluit Inez De Coninck.